Založit web

6. Úvodní stránka

Domovská stránka, úvodní stránka nebo homepage: To všechno jsou společné názvy pro stránku, která je vstupní branou do tvého webu a kterou uvidí návštěvník webu nejčastěji jako první. Protože první dojem je důležitý, v této kapitole ti řekneme, jak tuto stránku správně poskládat a na konci najdeš krátké video, kde tvorbu pěkné homepage uvidíš krok za krokem.

Co by na této stránce mělo být?

Především základní informace o webu. O čem tvůj web je, by mělo být jasné na první pohled. 

Jednotný postup se hledá těžko, ale když se budeš držet následujích pravidel, nic nezkažíš.

1. Titulek

Slouží k upoutání pozornosti a podání základní očekávané informace. Tvůj titulek by měl zkrátka zaujmout a pobídnout k dalšímu čtení. Přečti si náš článek, abys věděl, jak správně tvořit titulky.

Na obrázku výše je titulek domovské stránky Webnode. Pro svůj blog můžeš mít např. "Honzův blog - zážitky z mojí vesnice" nebo "Alík - nejlepší přítel člověka". Zkus být kreativní. 

2. Úvodní text

Ve stručnosti se představíš čtenářům a sdělíš jim, co na stránce najdou. Text by neměl být příliš dlouhý, aby čtenář neztratil zájem. Pro zpestření můžeš samozřejmě použít i různé obrázky.
Na obrázku výše je úvodní text přidaný pod titulek a informuje návštěvníky, že si můžou udělat stránku. Moc se tu nerozepisuj, stačí pár jednoduchých informací.

3. Další navigace

Dál už můžeš uživateli nabídnout rozcestník, který jej navede na další stránky a informace, které jsou pro něj zajímavé. Pokud máš blog, můžeš vložit výpis článků, či jakýkoliv další zajímavý prvek - třeba jako na úvodní stránce Webnode, kde se nabízí rozcestníky a tlačítka.

4. Tlačítka (výzvy k akci)

Pokud chceš návštěvníka stránky někam cíleně navést, zkus použít tlačítko nebo odkaz nastavený přirozeně v textu stránky.
Tlačítko je jasný signál, že se na něj má kliknout. Je dobré ho doplnit také výzvou k akci, neboli call to action (CTA), která návštěvníkovi stránky řekne, co má udělat. Používá se např. "Kontaktujte nás", "Přečti si více", "Stáhni si e-book", "Prohlédni si obrázky", apod.

5. Přehledná grafika

Všechny stránky webu by měly mít nějakou jednotnou grafickou podobu - pro návštěvníka stránky bude vše přehlednější a také bude stránka působit kvalitnějším dojmem.

Úvodní stránka má většinou trochu jiný vzhled, samostatné podstránky jsou pak graficky podobné, pokud se týkají podobných témat.
Jestliže máš na stránce hodně textu, je dobré ji rozdělit na několik sekcí a ty od sebe barevně odlišit např. různými barvami na pozadí sekce.

Delší texty také můžeš obohatit o obrázky a střídat jejich zarovnání (vlevo, uprostřed, vpravo, obtékání textem) a zkoušet si hrát se sloupci.
Nepoužívej mnoho různých typů písma a nadpisů - např. na celém tomto webu je použitý jeden typ písma, dále nadpis pro název stránky a podnadpis pro označení jednotlivých důležitějších bodů. Tučně jsou vyznačená důležitá slova a kurzívou příklady. Občas je použitá citace pro zdůraznění něčeho důležitého - jiný styl se snažíme nepoužívat.

V kapitole 4 jsme se bavili o vytvoření návrhu stránky na kousek papíru. K tomu se teď můžeš vrátit a použít ho na pomoc, nebo si uděláš návrh nový.
Editor umožňuje také kopírování některých prvků a stránek. Můžeš si tedy připravit vzor podstránky - více informací najdeš v kapitole 7.

6. Patička stránky

Jde o prostor na konci stránky - běžně se tam nacházejí odkazy na další části stránky, či informace o tvůrci stránky, odkazy na sociální sítě, apod.
Vlastní patičku jde udělat přidáním vlastní sekce a následnou úpravou. Pokud si uděláš vzor podstránky a budeš ji pak kopírovat i s patičkou, můžeš si ušetřit práci! 

Zde se můžeš podívat na příklad pěkné a nepříliš povedené úvodní stránky.

Příklad pěkné domovské stránky

Přiklad nepovedené domovské stránky

Podívej se také na slibované video, jak udělat pěknou úvodní stránku krok za krokem.

Tato pravidla platí hlavně pro úvodní stránku, která by měla být velmi dobře zpracovaná, aby neodradila návštěvníky. Platí však samozřejmě i pro všechny další stránky a podstránky, které na svém webu budeš mít.

V další kapitole se podíváme, jak se dá využít kopírování stránek a dalších prvků pro urychlení práce.